Thursday, November 04, 2010

KARANGAN : Aktiviti 6 - PENGGUNAAN DERIA


PENGGUNAAN DERIA

Deria ialah lima pancainderia kita iaitu penglihatan, pendengaran, rasa melalui lidah, hidu melalui hidung dan sentuhan.

Penggunaan deria boleh memberikan kesan visual dan audio atau pandang dengar kepada pembaca.

Bayangkan sebuah cerita di radio atau televisyen yang menarik minat anda. Tentu ada kesan bunyi dan pemandangan latar belakang yang menarik. Sekiranya seusatu kejadian berlaku di jeti, gambarkan keadaan di jeti itu.

Bayangkan apa yang boleh anda lihat, dengar, sentuh dan alami. Perhatikan contoh-contoh di bawah ini.

PENGLIHATAN

Gambarkan apa yang anda lihat dengan hidup.

X kelihatan ramai orang

 penuh sesak pusat membeli-belah itu sehinggakan saya terhimpit dan susah bernafas

Contoh

Aku dapat melihat mata ibu yang kemerahan terperosok ke dalam antara tulang pipinya.
Perlahan-lahan ada air jernih bergenang di matanya. Air itu meleleh ke pipi dan
berkumpul di dagu, kemudian ia memberat dan jatuh setitis, setitis. – Surah Yasin, Setitik
Kasih dan Sebuah Pemergian, Peter Augustine Goh

RASA

X Ketam itu sangat pedas.

 Saya mencapai segelas minuman air limau yang dingin untuk menghilangkan rasa pedas. Ketam bersambal yang dihidangkan memang lazat.

PENDENGARAN

X Penonton bersorak dengan kuat.

 Sorak sorai penonton bergema dengan kuatnya apabila melihat para pemain Home United menjaringkan gol.

Contoh:
“Pang!” Satu tamparan terlepas dari tangan yang berisi geram kerana penuh menaruh
malu yang tidak terkawal lagi. – Di Luar Dugaan, Masuri SN

HIDU

X Air Milo itu enak.

 Aromanya menusuk hidung dan sekaligus membuka selera saya.

SENTUHAN

X Saya dibasahi hujan.

 Habis basah pakaian sekolah saya. Kini kedinginan mula menggigit kulit apabila angin kuat bertiup kencang.

No comments: