Thursday, November 04, 2010

KARANGAN : Aktiviti 4 - PLOT


KERTAS 1 - KARANGAN

Setiap pelajar boleh mengarang sebuah karangan cereka atau naratif yang baik.

Terdapat cara-cara untuk anda ikuti demi mengarang sebuah karya yang bermutu tinggi dan mempunyai ciri-ciri karangan yang baik.

Jika anda ingin mengarang sebuah karangan cereka atau naratif yang boleh mendapatkan markah yang tinggi, jangan lupa menggunakan empat perkara penting ini:

- PLOT

- WATAK

- DERIA

- 2K (Komponen Kreatif)

**********************************************************

PLOT

Setiap cerita mesti ada plot atau jalan cerita. Plot boleh dibahagiakan kepada empat tahap atau peringkat supaya cerita tersebut menarik perhatian pembaca.

Empat tahap yang dimaksudkan ialah:

1. Pembukaan/Permulaan
Pembukaan ialah pengenalan cerita anda. Di sinilah anda mengenalkan watak-watak dan cerita anda.

2. Konflik / Masalah
Konflik ialah ketegangan yang anda cipta, seperti masalah yang dihadapi watak-watak anda.

3. Kemuncak / Klimaks
Kemuncak ialah titik tertinggi karangan anda, di mana watak-watak dan plot yang dikarang mencapai tahap ketegangan yang paling tinggi. Kemuncak berlaku setelah konflik-konflik yang dicipta terkumpul.

4. Penyelesaian
Penyelesaian adalah huraian terhadap konflik-konflik yang anda cipta.

Sebagai contoh, sila ikuti karangan di bawah ini untuk melihat perlaksaan keempat tahap tersebut.


PEMBUKAAN / PERMULAAN

Pada suatu pagi kami pergi memancing.

Penulis memulakan dengan memberitahu beliau dan rakannya telah pergi memancing.


KONFLIK / MASALAH

Apabila tiba di jeti, kami memasang matakail di joran. Kami berasa gugup ketika memasangnya. Kami memasangnya dengan berhati-hati. Ketika saya menghambur matakail itu ke laut, matakail itu terkait jari saya.

Konflik yang di ketengahkan ialah apabila matakail terkait jari penulis. Walaupun dia sudah berhati-hati namun kemalangan tetap berlaku. Inilah masalah penulis.

KEMUNCAK / KLIMAKS

Saya menjerit dengan suara yang lantang untuk meminta pertolongan. Azman kawan saya cuba mengeluarkan matakail itu tetapi gagal.

Jeritan penulis dan kegagalan rakannya mengeluarkan matakail ialah klimaks cerita ini. Ia membantu meningkatkan tahap suspen cerita ini. Di tahap kemuncaklah, perhatian pembaca terus terpaku kerana terasa tiada jalan keluar untuk menyelamatkan penulis.


PENYELESAIAN

Mujur ada seorang pemuda Cina yang membantu saya. Beliau membawa kotak perubatan lalu merawat saya. Saya mengucapkan terima kasih kepadanya.

Dengan membawa masuk watak pemuda Cina, penulis memberikan huraian kepada masalah yang dicipta.

TEKNIK

Untuk menjadikan penceritaan kita lebih menarik, ayuh gunakan teknik imbasan. Teknik imbasan ialah cara menulis di aman anda mengatur plot dengan cara yang menarik.

Contohnya:

Pembukaan
Saya ke jeti untuk memancing.

Konflik
Ketika menghambur joran, jari saya terkait matakail.

Kemuncak
Saya merasa kesakitan lalu seorang pemuda Cina menghulurkan bantuan.

Penyelesaian
Saya mengucapkan terima kasih kepada pemuda Cina itu.


Sekarang, ayuh gunakan teknik imbasan!

(Penyelesaian)
Saya mengucapkan terima kasih kepada pemuda Cina itu. Seorang pegawai polis yang kebetulan sedang lalu di situ menghampiri saya lalu bertanya.
“Siapakah pemuda itu?”
“Dia membantu saya tadi.”
“Bantu awak? Apa yang dia lakukan?”

(Teknik Imbasan)
Saya pun menceritakan tentang kejadian yang berlaku kepada pegawai polis itu.

(Pembukaan) Pagi tadi saya ke jeti untuk memancing....(Konflik) Ketika menghambur joran, jari saya terkait matakail.....(Kemuncak) Saya merasa kesakitan lalu seorang pemuda Cina menghulurkan bantuan. Barulah pegawai polis itu faham keadaan yang sebenarnya. Beliau khuatir saya diugut pemuda Cina itu.


No comments: