Thursday, November 04, 2010

KARANGAN : Aktiviti 1 - PEMBETULAN


BAHASA MELAYU : KARANGAN
TEMA : PENGORBANAN

Jam pada dinding menunjukkan pukul sembiolan malam. Aku menjengukkan kepala melalui tingkap apabila mendengar enjin sebuah kereta berhenti di hadapan rumah. Aku membuka pintu dan mendapati dua orang pegawai polis berpakaian segak berbual dengan kedua orang tuaku. Aku mula mendekati mereka dengan hati yang takut. Belum sempat aku menanya kepada orang tuaku, ibuku rempuh dihadapanku. Aku bergegas ke ibuku. Ayah pula sedang mengelap air matanya apabila melihat aku dihadapanya. Aku menanya ayahku namun dia hanya dapat menggelengkan kepalanya. Aku mula curiga lalu memberanikan diri untuk menanyakan kepada pegawai polis tersebut. Apabila aku mendengar jawapannya, aku juga terduduk kaku dihadapannya.

Aku mendengar tapak kaki adik-beradikku turun dari kamar mereka seperti gajah sedang berlari. Abang menuju ke arah ibuku dan kakak menuju ke arahku. Mereka membawa ibu ke rumah. Pegawai polis itu beredar dengan mengucapkan terima kasih. Kakak dna abang membawaku ke dalam rumah sambil tanganku menggeletar. Mukaku kelihatan pucat seperti mayat. Ayah menceritakan kepada adik beradikku tentang perkara tersebut. Ayah memberitahuku bahawa kakak ketigaku telah dimasukkan penjara disebabkan menjual dada. Semakin ayahku menceritakkan perkara tersebut, hatiku semakin cepat berdegap degup dan semakin kuat kakak pertamaku menangis.

Keesokan harinya aku dan keluarga pergi ke tempat yang diberikan oleh kedua pegawai polis itu semalam. Pada mulanya, aku tidak mahu pergi ketem pat itu, namun dengan pujukkan abang-abangku, aku memberanikan diri. Apabila tiba di bilik kakakku duduk, aku dapat melihat mukanya amat kecewa. Dia juga mula mengalir air mata apabila ibu memeluk beliau. Selepas beberapa minit diberikan oleh pegawai polis untuk berbual dengan kakaku, kami terpaksa keluar dari bilik tersebut. Namun, kakak meminta izin untuk berbual dengan diriku sekejap sahaja. Pegawai memberi kami lima minit sahaja. Aku menengok ke arah lantai sambil berbual dengan kakakku. Kakaku memberitahu aku bahawa dia terpaksa membuat demikian disebabkan ingin wang untuk rawatan bara hatinya. Aku amat terkejut dan marah terhadapnya kerana tidak memberi tahu kepada kedia ibu bapaku. Dia memberitahu bahawa dia tidak mahu menyusahkan keluarganya dan ingin mencari wang sendiri. Dia Cuma memberitahu kepada abang Ridwan iaitu kekasihnya tentang penyakit tersebut. Aku amat marah kerana abang Ridwan memutuskan percintaanya disebabkan keluarga dan dirinya malu untuk mempunyai kekasih dan menantu seperti kakak. Kakak membuat perkara tersebut seperti menjual dada disebabkan hendak mencari duit. Belum sepat kakak menceritakan sehingga habis, waktu sudah pun habis. Aku memeluk kakakku sambil memberitahu bahawa aku akan menolongnya.

Apabila aku tiba di rumah, aku terus masuk ke dalam lamarku. Aku memikir bagaimana untuk menolong kakakku. Aku dengan memberanikan diri mengambil pisau dan masukkan ke dalam begku. Aku keluar dari rumah dengan mukaku yang amat bengis bak kata pepatah harimau beranak muda, tanpa melihat keluargaku yang sedang duduk di ruang tamu. Aku menaiki teksi menuju ke arah rumah abang Ridwan. Apabila tida di sana kelihatan banyak kasut di luar rumahnya. Aku memberik salam lalu masuk ke dalam rumah tanpa memberi senyuman. Ibu kepada Abang Ridwan memekik kepada diriku untuk keluar dari rumahnya. Dia memberitahu bahawa abang Ridwan akan kahwin tidak lama lagi dengan kawan dulunya, Ilya. Keluarga abang Ridwan mancaci tentang keluarga dan terutama sekali kakakku. Air mataku mula mengalir dan aku amat geram dan mula memekik ke arah abang Ridwan dan keluarganya. Aku memberitahu mereka bahawa jika mereka tidak mahu menolong kakakku, aku yang akan menolong. Sebelum aku mengeluarkan pisau di dalam begku aku mengeluarkan telefon bimbitku dari saku seluarku. Aku menghantar mesej kepada kakak pertama ku dengan memberitahu “Selamat Tinggal”. Aku dengan berat hati mengeluarkan pisau dan membunuh diri dengan menocot selama tiga kali. Kelihatan muka orang di dalam rumah itu tekejut.

Mereka bergegas membawa diri aku ke hospital. Namun, disebabkan terlambat aku tidak dapat diselamatkan. Walaupun aku kesian akan keluargaku, namun aku terpaksa melakukan perkara tersebut. Hatiku telah diberikan kepada kakak. Kini aku telah meninggalkan mereka selama satu tahun. Walaupun keluargaku sedih akan kehilanganku, mereka reda akan kepergianku. Kakakku telah selamat membuat operastion, dan kini dia sudah bertunang dengan seorang lelaki yang penyanyang bak kata pepatah, labah-labah cintakan pada telurnya, dan kakakku sering mengucapkan terima kasih dengan sering mendoakan diriku ini.


No comments: