Thursday, September 27, 2007

AmaZingly ShiOk

Baru-baru ini kami pelajar Yio Chu Kang telah menghadiri sebuah bengkel yang dinamakan “Amazingly Shiok” pada 3hb September 2007. Bengkelnya sungguh menarik.

Melalui bengkel ini, saya dapat mempelajari banyak perkara baru. Di antaranya adalah permainan-permainan tradisional seperti “kaki kuda” dan satu lagi kalau saya tidak silap ialah “galah panjang”.

Permainan “kaki kuda” adalah satu permainan di mana kami menggunakan dua tin susu. Tin-tin itu diikat dengan tali. Kami berpijak di atas tin-tin itu sambil memegang tali ketika berjalan.

Untuk permaian “galah panjang” kami harus berjalan di atas galah (garis lurus yang menggunakan pelekat di lantai). Permainannya amat membingungkan serta mengelirukan, membuatkan saya sering bertanya kepada “laksamana” yang menjalankan aktiviti tersebut.

Selain daripada bermain permainan, kami telah menjalani satu segmen di mana kami harus melakonkan satu babak bangsawan. Melalui lakonan tersebut kami dapat mempelajari seni bangsawan yang pernah wujud sebelum kehadiran dunia perfileman.

Kami juga diberi peluang untuk menjual beli pantun antara satu kumpulan dengan yang lain. Apabila tiba giliran saya untuk menjual pantun dada saya berdebar-debar. Namun saya gagahi juga kerana ia merupakan satu latihan keyakinan diri berdiri di depan orang ramai.

Pada akhir bengkel saya dapat ramai kenalan baru daripada para pelajar sekolah dari daerah Ang Mo Kio.

Terus terang saya katakan, saya amat gembira dan berasa seronok menghadiri bengkel ini. Begitu juga teman-teman saya yang lain turut berasakan demikian.

Apapun jua, saya ingn mengucapkan ribuan terima kasih kepada Cikgu Aisha kerana memberi saya peluang untuk menghadiri bengkel ini. Terima kasih, cikgu!

Sri Juwita Bte Azmi - 104
Kumpulan Hang Lekiu

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *

Kumpulan saya mempersembahkan bangsawan cerita Singapura Dilanggar Todak. (Nurul Natalia 112)

Pengalaman yang tidak dapat saya lupakan apabila mereka memberi kami sebuah dulang besar yang mengandungi nasi dan lauk-pauk untuk dimakan bersama empat orang. (Farhan 112)

Saya berharap agar program ‘learning journey’ ini harus sering diadakan. Siapa yang tidak datang rugi! (Nuratiqah 102)

Apabila hujan turun, kami tidak dapat meneruskan “Amazing Race” tersebut. Sedih sungguh! (Siti Amiratul Raudah 103)

Sesiapa yang bertutur dalam bahasa Inggeris akan didenda dengan membuat ketuk ketampi. (Nur Azlina 102)

Petunjuk yang paling susah kami huraikan berbunyi “carilah 3 yang kahwin 2” (Calvin Ang 101)

Permainan “campak bom” bertujuan menjatuhkan tin-tin yang disusun oleh kumpulan lain. (Siti Fatimah 101)

Saya dimasukkan dalam Kumpulan Tuk Janggut. Kumpulan yang paling kecoh! (Nur Atikah 104)

Kumpulan saya tidak percaya apabila diumumkan kumpulan kami Kumpulan Hang Jebat mendapat tempat pertama. (Dian Azrinda 101)

Pada saya mendapat kawan baru lebih penting daripada kemenangan. (Syafiqah 103)

Pada akhir program kami diberikan sijil penyertaan oleh pihak penganjur. (Noorhasmida 102)

Sekolah yang terlibat : Sekolah menengah Ang Mo Kio, Anderson, Deyi dan Yio Chu Kang. (Mohd Ramdhan 104)

Pada awal perkenalan, para pelajar berasa malu. (Ramizan)

Bengkel ini dikelolakan oleh Syarkat Mind Aktif. (Mohd Shyaifuddin 103)

Bengkel Amazing Shiok itu dijalankan di Kampung Glam. (Zulfikar 104)

Melalui bengkel Amazing Shiok saya dapat berinteraksi dengan para pelajar dari sekolah lain. (Amrin Anan 101)

No comments: