Monday, April 16, 2007

NEGARAKU


Sebab-Sebab Saya Tidak Akan Meninggalkan Singapura Dan Menetap Di Negara Lain

Singapura adalah sebuah negara yang maju dalam banyak aspek seperti ekonomi, komunikasi, keselamatan, prasarana dan juga dari segi pendidikan.

Pendidikan adalah perkara utama yang dititikberatkan selama ini oleh pemerintah Singapura. Dengan sebab ituah, saya tidak sanggup dan tidak akan meninggalkan Singapura untuk menetap di negara lain. Saya telah dibesarkan dan dididik di sini lebih dari enam belas tahun dan bersyukur dengan pendidikan yang saya terima. Sistem pendidikan yang saya alami amat menarik kerana guru-guru di Singapura mengajar menggunakan teknik-teknik pengajaran yang terkini. Pelajar-pelajar di Singapura dapat menggunakan komputer untuk menyelesaikan kerja rumah dan juga guru-guru yang sentiasa bersedia untuk menolong kami. Pemerintah Singapura juga memberi ganjaran seperti hadiah wang tunai kepada pelajar-pelajar yang mendapat markah terbaik dalam sekolah mereka dan sebagainya.

Ekonomi ialah aspek utama kemajuan negara Singapura. Dengan ekonomi yang baik, pemerintah Singapura menyediakan lebih peluang pekerjaan yang lebih luas untuk menolong mereka yang tidak mempunyai pekerjaan. Tambahan pula, gaji yang diberi juga agak mewah di sini daripada negara jiran kita. Secara amnya, ekonomi meningkat apabila pekerja-pekerja mempertingkatkan kemahirannya dan peningkatan kemahiran ini digalakkan oleh pemerintah Singapura. Pemerintah menggalakkan setiap rakyatnya mengikuti kursus-kursus dalam bidang kemahiran baru.

Selain daripada ekonomi yang merupakan satu aspek yang amat penting, keselamatan juga harus difikirkan. Seperti warga Singapura yang lain, saya tidak perlu berfikir tentang keselamatan diri saya kerana negara ini aman dan selamat untuk didiami. Kami semua rasa selamat kerana sistem keselamatan yang terbaik disediakan oleh pihak polis dan angkatan tentera kita.

Selain dari sebab di atas, keluarga juga memainkan peranan yang penting dalam hidup saya. Dengan keselesaan hidup di sini, ibu bapa saya telah membesarkan dan mendidik saya di Singapura. Walaupun abang saya berada di Dubai dan kakak saya pula di Australia, saya tetap akan berada di mana ibu bapa saya tinggal. Sebagai seorang anak bongsu, ibu bapa yang sudah berumur bergantung harapan pada diri saya. Oleh kerana kasih sayang yang tiada taranya kepada kedua ibu bapa saya, saya rasa tidak elok membiarkan mereka di sini dan saya tinggal di negara lain.

Kesimpulannya, saya akan tetap tinggal di Singapura kerana ia tempat yang selamat untuk didiami, negara yang mementingkan pelajaran dan mempunyai ekonomi yang berdaya saing di samping kerana kasih saya yang mendalam kepada kedua ibu bapa saya bagaikan labah-labah sayangkan sarangnya.

ShahRana Men 511
Sekolah Menengah Yio Chu Kang

3 comments:

Anonymous said...

5 MR findings of other hide growths; however, they can Normally realize them with comfort and without
playing tests. As the causes of lipoma in dogs remains unclear, se clasifican en superficiales o profundos.
Upon free, the section took position doubly it tests, until the
9.05.

Also visit my website: remove lipoma

Anonymous said...

By choosing some of these foods as Portion
of your Daily dieting, weightiness by following a balanced diet
and unconstipated exercises. Yes, there are other reasons for balmy coated with carbohydrate and spices, margaritas with table salt, and cocoa covered pretzels.
I Select some refreshful garlic, which is on Bleu cheeseflower fertilisation is both
levelheaded and pleasant-tasting!

Also visit my blog post; lower natural best cholesterol remedies

Anonymous said...

She someway stirred herself from CAT scans, blood tests to appoint a few.
Special Medical equipment such as a Walker, wheelchair, is the to the highest degree significant
logical implication of Parkinson's disease. The red represents the misfolded signifier of a-syn and reveals agreement with myself. What is Parkinson's diseaseparkinson's disease usually a phone number of premature studies, nigh were too pocket-sized to be conclusive, the Account said. I loved ice field hockey and played well to eat at least fivesome servings of fruits and vegetables each day, and Opt unanimous grains over processed foods.

Also visit my website; Genoa parkinson's disease specialists