Monday, April 23, 2007

IkOn ReMaJa


Cuba dan terus cuba.

Begitulah sikap Afiq Rezza Norrezat, 17 tahun, yang tidak pernah putus asa meskipun gagal dipilih sebagai finalis kali pertama terlibat di dalam peraduan nyanyian Teenage Icon, pada 2005.

Tahun lalu, pelajar Sekolah Menengah Yio Chu Kang itu tampilkan dirinya sekali lagi dalam peraduan anjuran majalah Teenage. Dia bukan sahaja terpilih ke peringkat akhir, bahkan meraih tempat keempat dalam pertandingan tersebut.

Afiq yang terlupa lirik barisan pertama lagu Here Without You (Three Doors Down), yang dibawanya di peringkat separuh akhir pula akui perasaannya gementar sepanjang pertandingan. Si 'hantu bola sepak' itu tidak sangka dipilih ke peringkat akhir untuk membawa lagu Whenever You Will Go yang dipopularkan oleh The Callings.

Daripada mana minat menyanyi itu timbul? Adakah anggota keluarga mereka pernah berkecimpung dalam bidang seni suara? Menurut Afiq, bapa saudara mereka, Nurmuliady Abdul Hamid, adalah pemain bes kumpulan tempatan, Bhumiband. Ibu mereka pula gemar menyanyi dan adalah pengasuh dalam mempersiapkan mereka untuk Teenage Icon.

'Tetapi ibu kami tiada melalui latihan nyanyian secara profesional. Cuma beliau ini memang pandai mendengar. Kalau dendangan kami 'terlari' daripada nada saja, beliau dapat kesan.

'Keluarga kami juga memang minat muzik. Setiap kali di dalam kereta, Adib adiknya akan main CD dan kami semua jamming dalam kereta,' ujar Afiq, selaku abang sulung.

Pada masa lapang, Afiq tidak setakat menyanyi. Sebagai anak misali, mereka adik-beradik gigih membantu ibu bapa mereka mengendalikan gerai makanan, 'Kedai Makan Yunos Ahmad', di Ang Mo Kio Central.

Selain itu, Afiq juga 'kaki beli-belah'.

'Isy! Siapa kata perempuan saja suka membeli-belah. Kalau pergi membeli-belah, saya secara tidak langsung juga akan bersenam sebab saya akan mengambil masa berjalan dari satu pusat membeli-belah ke pusat membeli-belah lain!' tambah jejaka tampan, yang gemarkan pakaian daripada kedai-kedai jenama ulung seperti Topman, Zara, Fourskin dan Flea.

'Tapi, tidak semua baju mahal. Ada yang saya beli di Haji Lane saja,' tambah si peramah itu.
Sejak bergelar ikon, adakah mereka dikerumuni gadis-gadis?

'Selepas peringkat akhir tamat, lima gadis yang tidak saya kenali menanti saya di luar bilik salin pakaian. Mereka memekik-mekik nama saya. Mati-mati hendak bergambar. Kalau diingatkan kembali, gamat! Tetapi menggerunkan juga,' tambahnya, tertawa.

KENAL-KENAL OLEH NURLIZA MOHD SHAH :
DISIARKAN DI RUANGAN EXTRA BH 23 APRIL 07 - ISNIN

No comments: