Thursday, April 12, 2007

DialOg

Dua orang pelajar menyaksikan seorang ibu memarahi anak remajanya di khalayak ramai. Perbuatannya itu menarik perhatian orang yang sedang lalu-lalang. Salah seorang daripada pelajar tersebut bersetuju dengan perbuatan ibu itu manakala yang seorang lagi berpendapat sebaliknya. Tuliskan dialog antara kedua-dua pelajar tadi. Tekankan perbezaan pendapat antara mereka berdua dalam dialog tersebut.

Masa : Selepas sekolah pada pukul dua petang
Tempat : Di perhentian bas
Pelaku : Rila dan Siti

Rila dan Siti menuju ke pusat pertukaran bas setelah menyaksikan adegan seorang ibu memarahi anak remajanya di sebuah pusat membeli-belah yang ramai pengunjungnya.

Rila : Aku tidak setuju dengan tindakan ibu itu memarahi anak remajanya di khalayak ramai. Kita pun remaja juga. Aku dapat rasai apa yang sedang dia rasai sekarang.

Siti : Remaja itu sudah pasti melakukan sesuatu perbuatan yang salah yang membuat ibunya marah. Pada pendapat aku, ibunya patut memarahinya untuk membetulkan kesalahanya.

Rila : Tetapi si ibu harus memahami perasaan anak remajanya itu. Anaknya sudah besar. Dia bukan budak-budak lagi. Ibunya tidak sepatutnya memalukan anak remajanya di khalayak ramai. Malukan!

Siti : Memang betul ia memalukan. Ibu itu mungkin bertindak demikian untuk menyedarkan kesalahan anaknya agar tidak melakukannya lagi pada lain masa. Lain kali dia akan ingat.

Rila : Tidak terfikirkan kau bahawa anaknya itu mungkin akan membenci ibunya dan tidak akan menghormatinya kerana memalukannya di depan orang ramai. Kenapa tidak ditegur cara yang sopan. Kasihan aku lihat anaknya menangis menahan malu.

Siti : Ketegasan ibu itu untuk kebaikan anak remajanya. Mungkin kesalahannya agak besar sehingga si ibu tidak dapat menahan kemarahannya atau mungkin cara lain yang dicuba tidak berkesan lalu si ibu bertindak memalukannya di khalayak orang ramai.

Rila : Satu hari nanti si anak akan mengikut tingkah-laku si ibu itu. Kata orang bagaimana acuan begitulah kuihnya. Nasib baik anaknya menangis bila dimarah, kalau anaknya melawan, kan memalukan si ibu. Ini yang menyebabkan anak-anak lari dari rumah.

Siti : Kalau ibu kau bertindak macam itu, apa tindakan kau?

Rila : Alamat perang besarlah. . . Tapi syukur nasib baik ibu aku tidak bertindak macam itu. Mungkin ada hikmah di sebalik kejadian tadi. Eh! Bas aku pun sudah tiba. Aku jalan dahulu.

Keduanya berpisah menaiki bas untuk pulang ke rumah masing-masing.

Karya : NurAfiqah Bte Johari
Menengah : 404

No comments: